لطفا صبر کنید

دکتر محسن امانی

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی ـ جراح سر و گردن ـ فلوشیپ آندوسکوپی سینوس

 

جراحی تومور های سر و گردن

در مواقعی پیش می آید که افراد با لمس گردن خود و یا نواحی دیگر در ناحیه سر و گردن متوجه ایجاد برجستگی و برآمدگی پشت آن می شوند که با گذر زمان نیز این برجستگی بزرگتر می شود.
اولین چیزی که به ذهن آنان می رسد رشد غیر عادی سلول های آن ناحیه و ترس از سرطان است! در این هنگام شاید استرس و ترس بر شما حاکم شود، اما نگران نباشید زیرا اکنون با نور آگاهی در علم پزشکی تقریبا اکثر تومور ها قابل درمان هستند.
انواع سرطان های سر و گردن، یکی از مسائل پراهمیت و حساس در حوزه پزشکی است که ممکن است برای بسیاری از افراد باعث نگرانی و ترس شود. این نوع تومورها می‌توانند به طور مستقیم بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارند و در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب، مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کنند. اما با پیشرفت‌های روزافزون در حوزه جراحی تومورهای سر و گردن، امکانات بهبود و درمان این بیماران به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. انواع سرطان‌های سر و گردن، سرطان‌هایی هستند که از ناحیه سر و گردن شروع می‌شوند. انواع زیادی از سرطان وجود دارد که می‌تواند در سر و گردن ایجاد شود. هر نوع با رشد سلول‌هایی شروع می‌شود که می‌توانند به بافت سالم بدن حمله کرده و آن را از بین ببرند.

مرور کلی بر سرطان سر و گردن

سرطان سر و گردن اصطلاحی کلی است که برای توصیف انواع تومور های بدخیم در دهان، لب‌ ها، گلو، بینی، سینوس‌ ها، حنجره و غدد بزاقی به کار می‌رود. این سرطان‌ ها در مجموع حدود ۴ درصد از کل سرطان‌ ها در ایالات متحده را تشکیل می‌ دهند.
تشخیص سرطان سر و گردن می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. با این حال، خبر خوب این است که درمان‌های مؤثری برای این بیماری وجود دارد، از جمله جراحی، رادیوتراپی، شیمی‌درمانی، داروهای هدفمند و ایمونوتراپی.
دکتر آرتی باتیا، انکولوژیست در بیمارستان سرطان Smilow، می‌گوید: «برنامه درمانی توصیه‌شده ممکن است شامل ترکیبی از درمان‌های ذکر شده باشد و بر اساس محل و مرحله سرطان، به صورت شخصی‌سازی‌شده برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.»

سرطان‌ سر و گردن چیست؟ 

حدود ۹۰ درصد از سرطان‌های سر و گردن، کارسینوم سلول سنگفرشی (یا سرطان سلول سنگفرشی) هستند. این یعنی آن‌ها از سلول‌هایی به نام سلول‌های سنگفرشی (اسکواموس) نشأت می‌گیرند. سلول‌های سنگفرشی، سلول‌های نازک و صافی هستند که لایه بالایی غشاهای مخاطی مرطوب را تشکیل می‌دهند. این غشاها، حفره دهان، بینی و حلق را می‌پوشانند.
انواع کمیاب‌تری از سرطان سر و گردن نیز وجود دارد، مانند آدنوکارسینوم (سرطان غده‌ای) که در سلول‌های غده‌ ای ایجاد می‌شود، سارکوم (سرطان بافت نرم) و لنفوم (سرطان سیستم لنفاوی).

انواع سرطان های سر و گردن

سرطان سر و گردن انواع مختلفی دارد که هر کدام بر اساس قسمتی از سر یا گردن که در آن ایجاد می‌شود، نامگذاری می‌شود (مانند نمونه‌های زیر). شایع‌ترین محل‌های سرطان سر و گردن، حفره دهان، حنجره و حلق (اوروفارنکس) هستند.

    حفره دهان و حلق (اوروفارنکس)

سرطان دهان، که سرطان حفره دهان نیز نامیده می‌شود، در حفره دهان شروع می‌شود. حفره دهان شامل لب‌ها، لثه‌ها، دو سوم جلویی زبان و کف و سقف دهان (کف دهان و کام سخت) است. سرطان اوروفارنکس در حلق (اوروفارنکس)، ناحیه پشت دهان، یک سوم انتهایی زبان و لوزه‌ها ایجاد می‌شود.

    هیپوفارنکس

سرطان حنجره در حنجره شروع می‌شود. حنجره که در بالای نای قرار دارد و به ریه‌ها منتهی می‌شود، حاوی تارهای صوتی است و برای صحبت کردن و تنفس حیاتی است. سرطانی که در هیپوفارنکس - قسمت پایین گلو - تشکیل می شود، سرطان هیپوفارنکس نامیده می شود.

    نازوفارنکس

این نوع سرطان سر و گردن در نازوفارنکس، قسمت فوقانی گلو که در پشت بینی به حفره بینی متصل می شود، ایجاد می شود.

    حفره بینی و سینوس پارانازال

حفره بینی مجرای عبور هوا از سوراخ‌های بینی به بالای گلو (نازوفارنکس) است. سینوس‌های پارانازال حفره‌های توخالی کوچکی در استخوان‌های اطراف حفره بینی هستند.

    سرطان غدد بزاقی

غدد بزاقی زیر کف دهان، زیر فک و داخل گونه‌های بالایی - درست جلوی گوش قرار دارند. کارسینوم سلول سنگفرشی در غدد بزاقی نادر است. سایر انواع سرطانی که معمولاً در غدد بزاقی یافت می‌شوند عبارتند از آدنوئید سیستی، موکواپیدرموئید و پلئومورفیک.

سرطان های سر و گردن

بخشی از بدن که سرطان در آن شروع می شود، محل اولیه نامیده می شود. سرطان می تواند از محل اولیه به سایر بافت های بدن سرایت کند. در سرطان با منشا ناشناخته (CUP) در سر و گردن، سلول های سرطانی در غدد لنفاوی ناحیه سر و گردن یافت می شوند، اما پزشکان قادر به تعیین محل دقیق شروع سرطان در سر یا گردن نیستند.
اکثر تومور های سر و گردن با منشا ناشناخته از نوع سلول سنگفرشی هستند، اما می توانند به صورت آدنوکارسینوم (سرطان غده‌ای) یا انواع دیگر سرطان نیز بروز پیدا کنند. پیدا کردن محل اولیه سرطان به پزشکان کمک می کند تا بهترین دوره درمان را برای بیمار تعیین کنند.

    ⛔️ عوامل خطر برای سرطان‌های سر و گردن

چندین عامل با افزایش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن مرتبط هستند، از جمله:
⬅️ مصرف دخانیات: این شامل محصولات بدون دود مانند جویدن تنباکو نیز می‌شود.
⬅️ مصرف الکل: مصرف زیاد الکل خطر ابتلا را بالا می‌برد.
⬅️ عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV): به خصوص سرطان اوروفارنکس
⬅️ عفونت ویروس اپشتین – بار: خطر ابتلا به سرطان نازوفارنکس را افزایش می‌دهد.
⬅️ قرار گرفتن در معرض پرتو‌دهی: مانند رادیوتراپی قبلی سر و گردن یا اشعه ماورای بنفش (UV) خورشید که خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش می‌دهد.
⬅️ جنسیت مرد: سرطان‌های سر و گردن در مردان دو تا سه برابر بیشتر از زنان است.
⬅️ سن: خطر ابتلا با افزایش سن بالا می‌رود.
⬅️ رژیم غذایی: جویدن پان (مخلوطی از فوفل آهک، آجیل فوفل و برگ گیاه فوفل) خطر ابتلا به سرطان‌های حفره دهان، حلق و مری را افزایش می‌دهد. مصرف زیاد گوشت فرآوری شده ممکن است با سرطان‌های دهان و اوروفارنکس مرتبط باشد و کمبود ویتامین‌های A و B در رژیم غذایی نیز ممکن است خطر را افزایش دهد.
⬅️ استنشاق مواد آلاینده محیطی و محیط کار: از جمله قرار گرفتن در معرض آزبست، گرد و غبار چوب، فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی
⬅️ اختلالات ژنتیکی خاص: شامل کم خونی فانکونی

علائم سرطان سر و گردن

علائم شایع سرطان سر و گردن عبارتند از:
🔵️ غده در گردن: توده بدون درد که معمولا سفت است و به بافت‌های اطراف چسبیده است.
🔵️ زخم دهان، لب یا گلو که بهبود نمی‌یابد: این زخم‌ها ممکن است قرمز، سفید یا مخلوطی از هر دو باشند.
🔵️ گلودرد مداوم: این نوع گلو درد معمولا با داروهای بدون نسخه و استراحت برطرف نمی‌شود.
🔵️مشکل یا درد هنگام بلعیدن: احساس گیر کردن غذا در گلو یا دردناک بودن بلعیدن می‌تواند نشانه‌ای از سرطان سر و گردن باشد.
🔵️ گرفتگی صدا یا تغییر صدا: گرفتگی صدا که بیش از چند هفته طول بکشد و یا هرگونه تغییر در کیفیت صدا می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد.
🔵️ درد گوش: به خصوص دردی که به نظر می‌رسد با عفونت گوش مرتبط نباشد.
علائم دیگری نیز ممکن است بر اساس محل سرطان وجود داشته باشد. برای مثال، سرطان حفره دهان می‌تواند باعث خونریزی از دهان شود و سرطان بینی می‌تواند باعث گرفتگی بینی یا خونریزی از بینی شود.
نکته: مهم است که بدانید این علائم می‌توانند ناشی از مشکلات دیگری غیر از سرطان نیز باشند. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به خصوص اگر بیش از چند هفته طول بکشد، مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان زودهنگام ضروری است.

تشخیص تومور های سر و گردن

تشخیص سرطان سر و گردن معمولاً شامل چندین مرحله است، از جمله:
⬅️ سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش‌های آزمایشگاهی: پزشک در مورد سابقه سلامتی شما سوال می‌پرسد، علائم را بررسی می‌کند و ممکن است آزمایش خون و سایر آزمایش‌های تشخیصی را درخواست کند.
(همانطور که گفتیم پزشک در مورد سابقه پزشکی و علائم شما سوال خواهد کرد. همچنین معاینه فیزیکی کامل از جمله بررسی دهان، گلو، بینی، گردن و گوش انجام می‌دهد. آزمایشات خونی به شمارش گلبول‌های سفید خون و بررسی عملکرد کلی بدن کمک می‌کند.)

    ⬅️ آزمایش‌های تصویربرداری

این آزمایش‌ها می‌توانند به پزشکان در مشاهده تومور، تعیین محل و اندازه آن و بررسی اینکه آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، کمک کنند. آزمایش‌های تصویربرداری رایج برای سرطان سر و گردن شامل سی تی اسکن، ام آر آی و PET اسکن می‌باشد.

    ⬅️ بیوپسی

بیوپسی روشی است که در آن نمونه کوچکی از بافت مشکوک برداشته شده و برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی زیر میکروسکوپ آزمایش می‌شود. بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان است.

    ⬅️ آندوسکوپی

در برخی موارد، پزشک ممکن است از آندوسکوپی برای مشاهده داخل حفره دهان، بینی یا گلو استفاده کند. آندوسکوپ یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر است که دارای دوربین و نور می‌باشد.

تعیین مرحله (Staging)؛ پس از تشخیص سرطان، مرحله سرطان تعیین می‌شود. مرحله به محل تومور، اندازه آن و اینکه آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، اشاره دارد. مرحله سرطان به تعیین نوع درمان و پیش‌آگهی بیماری کمک می‌کند.

درمان سرطان سر و گردن

خوشبختانه روش‌های درمانی متعددی برای سرطان سر و گردن وجود دارد. انتخاب نوع درمان بستگی به عوامل مختلفی از جمله محل سرطان، اینکه آیا محدود به یک ناحیه است یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، و شرایط عمومی بیمار دارد.

⬅️ جراحی: برداشتن تومور با جراحی اغلب برای درمان سرطان‌های سر و گردن استفاده می‌شود. جراحی ممکن است به تنهایی یا همراه با رادیوتراپی و شیمی‌درمانی انجام شود. در برخی موارد، برداشتن غدد لنفاوی مجاور نیز به عنوان بخشی از درمان در نظر گرفته می‌شود.

    ⬅️ رادیوتراپی

این روش درمانی که به طور رایج برای درمان سرطان‌های سر و گردن استفاده می‌شود، با تاباندن اشعه به سلول‌های سرطانی آن‌ها را از بین می‌برد. رادیوتراپی ممکن است به تنهایی یا همراه با جراحی انجام شود. همچنین ممکن است قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده به کار رود. در مراحل پیشرفته سرطان، رادیوتراپی اغلب همراه با جراحی و یا شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

در آخر

توجه داشته باشید که همه تومورهای سر و گردن سرطانی نیستند و شما فقط ممکن است در آن ناحیه توده احساس کنید. چیزی که مهم می باشد، این است که به محض احساس توده در ناحیه سر یا گردن، برای بررسی بیشتر؛ فورا با جراح سر و گردن ارتباط برقرار کنید.

Copy right © 2022 | Powered by sitemaan.com